dissabte, 28 de febrer del 2009

Tutorial de Blender IV: Introducció al Modelatge

Fins ara hem estat tocant els primers detalls de Blender: modelar a base de primitives, animar... Però no ens hem posat a estudiar cap en profunditat. Per tal de seguir aquest tutorial cal haver-se llegit els anteriors i, sobretot, haver fet coses amb el Blender.

El secret del Blender no és la pràctica: que la pràctica és necessària per fer servir Blender no és cap secret.


En altres paraules, feu coses, potinegeu, el que sigui, però assegureu-vos que sabeu:
  • Girar les vistes
  • Posar la vista frontal, lateral i superior
  • Moure, escalar i rotar objectes.
  • Seleccionar objectes (més d'un a la vegada)
De fet, ara que m'hi fixo, el 3r tutorial no és del tot necessari, de moment, però sempre és útil saber fer pel·lícules, oi? (Després de tot, el Blender és un programa d'animació)

Objectes i el mode edició.

Fins ara hem estat treballant sempre en mode objecte. Agafàvem els objectes, els escalàvem, rotàvem i movíem, els pintàvem... Però un cub era un cub, i una esfera una esfera, la seva propietat bàsica no desapareixia mai. Amb això podíem fer coses, però ara entrarem a modificar els objectes de forma completa, des de "dintre", i aconseguirem coses molt més potents.

Primer de tot, un repàs. Selecciona un objecte, el cub inicial, i prem la tecla N. Apareixerà una finestra on surten les propietats de l'objecte, encapçalada per la més important: el nom. Posa-li nom a les coses. Molta gen no ho fa, sobretot els que utilitzen el Blender com a "Hobby". És una mala practica no posar nom als objectes, especialment quan has convertit un cub en una persona i un pla en el seu vestit i els seus noms són "cube.002" i "plane.001", qui pot utilitzar això després carregant-ho des de un arxiu?

Molt bé, ara que ja sabem distingir un objecte d'un altre, entrem el el mode editar malla. Dues vies: prémer el TABULADOR o via menú (a la part inferior del visor 3D surt un menú desplegable on hi posa "object mode". Un cop aquí notem una cosa: només podem seleccionar coses d'un sol objecte, el que estava seleccionat quan hem entrat al mode edició, després de tot, estem editant aquest objecte.


Fem un exemple que tothom pugui seguir, per a ser més clars.
  1. Obra un un nou fitxer (CONTROL + X)
  2. Selecciona el cub am el botó dret del ratolí.
  3. Canviar-li el nom per "objecte" (Entra en el menú de propietats amb la N)
  4. Entra al mode edició (TABULADOR).
Molt bé, estem veien un cub amb les seves cares marcades. Suposaré que tothom sap què són les cares els vèrtexs i les arestes, és geometria bàsica, i és com treballen totes (o la majoria) les aplicacions de 3D.

Molt bé, per començar, seleccionarem coses. Botó dret sobre un vèrtex. Veureu com aquest vèrtex s'il·lumina i la resta s'enfosqueix. Senzill fins ara. Ara prement el SHIFT seleccionem més d'un vèrtex. Aqui comencen a passar coses curioses, però tampoc massa curioses. Per començar, si seleccionem dos vèrtex consecutius, s'il·lumina tota l'aresta. Es diu en aquesta posició que l'aresta TAMBÉ és seleccionada. Si a més premem sobre tots els vèrtex d'una cara se selecciona la cara també.

Malgrat aquesta sigui una manera senzilla de seleccionar arestes i cares, no és molt eficient, i recordem que Blender és certament maníac amb la eficiència, així que sí, existeix una millor manera de seleccionar arestes i cares. A la part inferior del visor 3D, a la dreta de tot hi ha un grup de 4 botons: el primer surt un grup de punts, el segon un parell de línies paral·leles, el tercer un triangle i el quart un cub. Del quart en parlaré tot seguit, la resta són per canviar el mode de selecció. Si hi ha el primer seleccionat se seleccionen vèrtex, amb el segon arestes i amb el tercer les seleccions van de cara en cara. Per si algú s'ho preguntava, hi ha una adreça de teclat per fer això: CONTROL + TABULADOR


Fins ara no ens hem preocupat d'un efecte peculiar: els objectes es veuen translúcids. És el que s'anomena "raigs X", ens permet veure i seleccionar les cares/vèrtexs/arestes que estan ocultades. Si per alguna raó no volem aquest efecte, només cal prémer al botó que està situat a la dreta dels de selecció, el que té forma de cub. Un altre mode de treball interessant és el mode xarxa, o wireframe, que s'hi entra i surt amb la Z, en aquest mode no hi ha raigs X, ja que se suposa que les cares són transparents (je, je, je...).


Primers trastejos

El primer que hem de dir és que aquí funcionen les mateixes eines bàsiques que fèiem servir en el mode objecte: Grab, Rotate i Scale. La diferència és que aquí les podem fer servir per a parts de l'objecte, no per a l'objecte sencer. Podem agafar una cara i escalar-la, rotar-la, moure-la, etc... També podem eliminar vèrtexs, arestes (eliminant cares en el procés!) i cares individualment (Suprimir o X). També podem afegir un objecte nou (ESPAI -> "Add" -> "Mesh") o eliminar tota la geometria de l'objecte (A per seleccionar-ho tot i X).

Hem de tenir, però una cosa molt present: estem treballant en un i només un objecte. I encara més, estem treballant amb la geometria (forma) de l'objecte. Si tu afegeixes una esfera, aquesta esfera forma part de l'objecte: si tornes a mode objecte, l'esfera es seleccionarà / mourà / rotarà / escalarà amb el que tenies com si fos un de sol, de fet, per al què a Blender respecta, són el mateix objecte. Això també funciona en sentit contrari: si elimines tota la geometria de l'objecte en mode edició, no elimines l'objecte, simplement el deixes sense forma. Cal anar amb molt de compte en no deixa objectes "morts", ja que encara que no es vegin, pesen al motor i a l'hora de renderitzar, fent que el programa vagi més lent del que és necessari, cosa que, creieu-me, no volem.

Aquesta ha estat la introducció al modelatge. Encara no hem fet res seriós ni abordat cap eina bàsica, així que no us espanteu si no sou capaços de fer grans coses, en el pròxim tutorial ensenyarem l'eina d'extrusió i de proporcionalitat amb un exemple senzill i fàcil de seguir. Si voleu avançar-vos, seleccioneu una cara (o un vèrtex o aresta, però queda millor amb cares) i premeu la tecla E. Jugueu!


Referència de Tecles
  • N mostrar propietats.
  • TABULADOR canviar de mode objecte / edició
  • CONTROL + X nou. BORRA EL QUE NO S'HAGI GUARDAT!
  • CONTROL + TABULADOR [en mode edició] menú de sel·lecció de vertex [1], aresta [2] o cara [3]
  • Z activar / desactivar mode wireframe.
  • X / Suprimir eliminar sel·lecció


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada