dilluns, 23 de febrer de 2009

Tutorial de Blender I: Inicis

www.blender.org

No és un tutorial de com instal·lar-se un programa, us dono la web per què se suposa que ja sabreu instal·lar-vos-el vosaltres sols.

Aquest blog no pretén crear el tutorial definitiu de Blender, encara que un dels pocs (l'únic del qual en tinc notícia) en català. També he de dir que em baso en el que vaig aprenent del Curs de modelatge i animació en Blender que faig a la UAB, i que poques coses que no surtin allà escriuré per aquí. En tot cas, serà un lloc on podré referenciar-m'hi fàcilment.


Primer Contacte

1 - Obrir el programa. Doble click, o el que feu en el vostre SO (Recordem que Kubuntu no coneix el doble click, encara...), cap secret fins ara...

2 - Espantar-se. Hi ha moltes coses, moltíssimes, de veritat. No és un programa d'estar per casa ni de passar l'estona. És una eina professional. També té una corba d'aprenentatge similar als jocs antics. Heu jugat mai al Prince of Persia original? Sabreu què vull dir. Difícil. Repeteixo, és una eina professional, està pensada per treure'n el màxim rendiment. Un cop la saps utilitzar, és molt productiva. Costa, i espanta fins aleshores.


Això és el que veieu. Espanta, ho he dit.

Molt bé, de dalt cap a vaix:
  • Menú principal. Els menus de tota la vida. No crec que necessiti molta explicació
  • Vista 3D. El lloc sobre el que es treballa. Aquí es veu la escena i es treballa sobre ella. Ara parlaré d'això.
  • Pantalla de botons. Molts, molts i molts botons. Fan de tot, o sigui que no ens compliquem a explicar-ho ara.
Molt bé, un cop ja tenim quatre coses localitzades, fem el primer: Moure'ns.

Com si d'un joc es tractés, ara ens hem de moure per l'escena. Proveu-ho una estona, és la única manera de agafar-ho.
  • Prement la roda del ratolí ens fa girar. Donar voltes i voltes i voltes... senzill, proveu-ho!
  • Amb l'alt i la roda fa que l'escena es "mogui".
  • Rodant la rodeta aconseguiu el sempre graciós i útil efecte de zoom.
Amb aquests dos elements n'hi ha prou per a moure's de moment, ara toca explicar teoria.

Què són els eixos? Els que estigueu acostumats a OpenGL/DirectX i ja sapigueu de què va no us feu els llestos, aquí van lleugerament diferent (no gaire). Bé, a ningú se li haurà escapat les fletxes que hi ha per allà, concretament n'hi ha 2 trios de fletxes: un per el mig de l'escena, donant voltes per allà, i un segon a sota a l'esquerra. Indiquen les direccions del món, una brúixola:

  • Vermell o eix X. Indica dreta/esquerra. Concretament, la fletxa indica la dreta.
  • Verd o eix Y. Indica endavant/ Enrera. La fletxa sempre senyala cap a endavant!
  • Blau o eix Z. Amunt/Avall. Lògicament, la fletxa indica cap amunt!
Mnemónics: RGB, no sé si us sonarà, però és un ordre que s'utilitza sempre per els colors "bàsics" de la llum, Red, Green, Blue. Corresponen amb x-y-z.

Ara que ja sabeu això, esteu preparats per saber-vos més draceres de teclat.

Ah si, encara no us he avisat. Al Blender quasi li falten tecles. Es fa servir molt el teclat per fer les coses molt ràpidament. Saber anglès i com es diuen les coses en anglès serveix per aprendres la infinitat de draceres de teclat que s'utilitzen. Quasi tot es pot fer per els botonets que hi ha a sota (hauria de ser tot, però no ho asseguro ja que ho tinc ganes de provar-ho).

  • NUM1. O sigui, el "1" que hi ha al teclat numèric. Serveix per posar la vista "de front".
  • NUM3. Vista de costat.
  • NUM7. Vista superior o planta.
Accelararé una mica que no tinc tot el dia i segurament voldreu començar a fer coses.

Us he d'explicar com seleccionar coses. Botó dret del ratolí. Repetiu amb mi: Botó DRET del ratolí. No l'esquerra, el dret. RMB (en anglès Right Mouse Button) o BDR en català.

Molt bé, poseu la vista frontal (NUM1) i allunyeu una mica (Rodeta, sisplau). Hi ha 4 coses:
  • Un cub. Necessita explicació? És allos quadrat que hi ha al centre de tot.
  • Una llum. Uns 3 quadrats a la dreta del cub i una mica cap a munt. Una mena de bola. Aquesta és una llum tipus "Lamb", una bombeta, per que ens entenguem. Ja explicaré com va això de la llum un altre dia.
  • Una camera. Des del cub a vaix a la dreta hi ha una mena de piràmide. És la camera. La part punxeguda és cap on NO mira. La banda contrària és on mira. A més, hi ha un triangulet negre, indica on és el "amunt" de la camera.
  • Un cursor. Passa desaparcebut al principi, és un cercle vermell i blanc amb unes ralles negres, com una diana... Moveu el ratolí a la esquerra del cub i premeu el botó esquerra del ratolí (LMB). Aquest és el cursor. Serveix per... fer coses...
Molt bé, ara ja sabeu identificar les coses més bàsiques. Us dic com jugar amb elles una mica (no massa) i acavem per avui.

Farem... transformacions bàsiques!

Yuhuuuuuuuuu!!!!


Perdoneu, aquesta és la Demostenes, intentaré que molesti el menys possible durant els tutorials, però no sempre és possible. És com... la meva consciencia però.... amb mala consciència.

Jo? Què dius de mi? Infàmies! Ves a dormir, noi!


Eeeeeh... encara no.

Per on anava abans de la interrupció? Ah si, transformacions bàsiques. Són 3: Tranl·lació, Rotació i Escalatge.

  • G, de Grab en anglès (Alguna cosa així com "agafar"). Fa que poguem moure els objectes. Seleccioneu el cub (RMB sobre el cub) i apreteu la "G", voilà!!! es mou!!!
  • R, de Rotate (rotar, no és difícil). Fa que girin les coses!
  • S, de Scalate (Quin nivellaç d'anglès!!! Segur que va així?) Scale, per els puristes, o simplement escalar, engrandir o menguar les coses.
Molt bé, per a fer servir aquestes eines hi ha 3 (o 4) passos. Primer, tenint seleccionat el que vulguis modificar, apretes G, R o S. Segon, amb el ratolí mous fins a aconseguir l'efecte desitjat. Opcionalment pots utilitzar els nombres del teclat per escriure exactament la modificació que vols fer (surt apuntada a sota a l'esquerra): tipus 90º, -90º, 5 unitats cap a la X... Finalment apretes "Enter" o el botó esquerra del ratolí (LMB) si estàs satisfet amb el que tens, o "Esc" o el botó dret del ratolí (RMB) per a cancelar.

Podeu girar, rotar i escalar qualsevol cosa incloses càmera i llum (No proveu de escalar ni la càmera ni la llum que passen coses rares... o si, proveu-ho, jo ho he fet i no sé per a què serveix, potser descobriu quelcom interessant...). A més després de sel·leccionar una eina podeu restringir les modificacions que feu sobre un sol eix apretant X, Y o Z. Provar-ho és, com sempre, la millor manera de fer.

Ah, i molt important: Apreteu F12 en qualsevol moment per a fer un Render! Què és un Render? Una imatge del que teniu a la pantalla, ben feta. Més explicacions el pròxim dia!


Molt bé, com ja us imagineu això és tot per avui. No és tot el que m'hagués agradat escriure, així que faig una llista del que hi haurà al próxim tutorial (Com a mínim)

  • Colors (Simples).
  • Afegir nous elements a l'escena (Simples, com cubs, plans, esferes... I Llums)
  • Relacionar elements.
  • Animar Elements.
  • Fer una petita pel·licula.
De fet, al próxim tutorial ja sereu capaços de fer una pel·licula 3D! Això si, no amb tot el potencial d'aquesta eina. A poc a poc i sort!

Referència de Tecles
  • RMB - Botó dret del ratolí: Seleccionar.
  • LMB - Botó esquerra del ratolí: moure cursor.
  • MMB - Rotar vista.
  • CONTROL + MMB - Traslladar vista.
  • NUM1 - Vista frontal.
  • NUM3 - Vista lateral.
  • NUM7 - Vista superior.
  • CONTROL + NUM1 - Vista de darrera.
  • CONTROL + NUM3 - Vista lateral des de l'esquerra.
  • CONTROL + NUM7 - Vista inferior.
  • G - Grab, moure objecte.
  • R - Rotate, girar objecte.
  • S - Scale, escalar objecte.
  • X, Y o Z, després de G, R o S. Limitar transformació a un sol eix.
  • F12 realitzar un Render.
Imatges

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada