dimarts, 24 de febrer de 2009

Tutorial de Blender II: El primer model



Ara que hem absorbit el primer cop inicial, anem a aprendre una col·lecció de petites coses útils:
  • Prémer alhora el botó dret i esquerra del ratolí és equivalent a prémer al del mig.
  • Amb NUM0 mirem l'escena des de la càmera (important per visualitzar el que tenim)
  • Amb NUM4 / NUM6 girem la càmera a l'esquerra i dreta respectivament.
  • Amb NUM2 / NUM8 girem la càmera cap avall o cap amunt, respectivament.
  • Amb NUM5 intercanviem entre vista perspectiva i ortogràfica. Què volen dir aquestes paraulotes? Quan tenim la vista perspectiva activada, veiem les coses llunyanes més petites, de forma que tot queda més realista. La vista ortogràfica, per altra banda té la propietat de que totes les línees que veiem són paral·leles. Potser no és tan realista en el sentit de com ho veuríem nosaltres, però sí que és força més útil a l'hora de trevallar.
  • Z intercanvia entre solid (es veuen les cares) i wireframe (es veuen només les arestes dels objectes, com una xarxa). Prove-ho, no crec que calguin explicacions (he comentat mai que per seguir els tutorials CAL tenir el Blender obert? No us espanteu d'anar provant les coses!).
  • Apretant la A sel·leccionem TOTS els objectes o, en cas d'haver-n'hi algun sel·leccionat, els dessel·leccionem.
Fetes aquest parell de parides, ens posem a carregar models. Els fitxers ".blend" estan pensats per a poder fer-los servir com a llibreries. Amb la opció "Append or Link" del menú "File" podem obrir un fitxer ".blend" i allà carregar objectes que podem utilitzar a la nostra escena.


Dit això, continuem amb el que teniem: un cub, una càmera i una llum. Poca cosa. Molt bé, seleccionem el cub (amb el botó dret del ratolí) i ara farem servir el temut menú de botons que ocupa el terç inferior de la pantalla. Concretament hi farem colors.

Per posar colors, cal que anem al sub-menú de "Shading". Com explico on es troba aquest menú? A veure, a la part de sota hi ha una tira de 6 botons amb dibuixos: una cara, un paper, una bola, unes fletxes, un quadrat i un paisatge. Molt bé, per anar al menú de Shading cal prémer al botó de la bola, o alternativament F5 (Ho posa quan passes el ratolí per sobre). Molt bé, aqui és on es defineixen els materials dels objectes. Materials? És la manera que té blender de definir les característiques d'aspecte dels objectes: color, textura, reflexos, etc, etc...

Coses importants (de moment, ja repassarem aquesta secció més endavant):
  • A l'esquerra de tot veiem una previsualització del material que tenim sel·leccionat, sobre un objecte que podem canviar amb els botons adjunts (Aquí hi posa preview)
  • Tot seguit hi ha una pestanya on hi posa "Links and Pipeline", hi parlem en un altre dia...
  • A la següent hi posa Material, aquest és la que ens interessa. Si ens hi fixem hi veiem tres colors, no hi parlarem ara de la resta, només ens importa el primer, és el color de l'objecte, s'hi prem a sobre i voilà! tenim una paleta on canviar el color de l'objecte. Amb "Enter" acceptem la sel·lecció.
Ens accelerem una mica, ara afegirem objectes. Aquesta part és realment senzilla, i la podem fer de 2 maneres. La primera és amb el menú "Add" [Afegir] -> "Mesh" [Malla] i triem l'objecte que voldrem afegir.

D'acord, i ara una operació senzilla encara que potser una mica "liosa" i, sobretot, important: Crear relacions pare-fill. Què fa aquesta relació? Crea una mena de dependència entre el pare i el fill, de tal manera que tot el que faci el pare (moure's, rotar, escalar) ho farà automàticament el fill, PERÒ NO A L'INVERSA.

Sel·leccionem tots els objectes que volguem relacionar, mantenint SHIFT per a sel·leccionar més de un. Fixeu-vos que els objectes sel·leccionats tenen el contorn lleugerament destacat en color violeta, i que l'últim té el contorn una mica més clar, aquest "objecte actiu" serà el que farem pare de la resta. Apretant CONTROL + P (de parent / pare) ens surtirà la frase "make parent", hi apretem i voilà!

Ah, i altre cosa que pot ajudar de mala manera: CONTROL + D permet duplicar tots els objectes sel·leccionats. Aparéixen exactament al mateix lloc on estan els anteriors i amb l'eina de Grab (Moure) activada. A més mantindràn tota relació de pare-fill existent, colors, etc...

Apretar la N servirà per a obrir (o tancar) una finestra amb les propietats de l'últim objecte sel·leccionat. Aqui ens sortirà quan escalat [Scale], rotat [Rot] i mogut [Loc] és un objecte, el seu nom [OB: nom] i el seu pare [Par: pare]. Es pot editar tot des d'aquí, és important posar-li nom a les coses si després volem fer-les servir, per exemple, per carregar-les en altres escenes.

Últim detall del dia: llums. Que la nostra escena tingui llums és... important. Sense llums es veu tot negre, així de clar, o sigui que és imprescindible saber una mica de què van cada un dels tipus de llum. En parlarem de 3:
  • Lamp (com el que hi ha per defecte). Una llum que irradia en totes direccions, no és una referència complicada, és com una bombeta!
  • Spot. Fa de focus. Una llum que només il·lumina en una direcció.
  • Sun. Aquesta llum fa de "sol". El més important és definir-ne la direcció, doncs la seva posició no importa, simplement fa com si el sol vingués d'aquella direcció.
Les llums són de fet força senzilles d'utilitzar: al mateix menú "Add" (d'on afegim objectes) -> "Lamp" les podem afegir. També en podem canviar els paràmetres al mateix lloc on canviem els materials dels objectes, però d'això ja en parlarem més tard. La millor manera, per ara, és anar provant coses sense por.

I ara exercici: fer un model a partir de primitives. Mous les primitives, les escales, les rotes, etc... fins a tenir un model com el que jo vaig fer. En teniu aquí una mostra i a veure fins on us en sortiu!

Referència de Tecles
  • NUM0 Per posar el punt de vista sobre la càmera.
  • NUM2, NUM4, NUM6 i NUM8 Girar la càmera.
  • NUM5 canviar entre el mode perspectiva i ortogràfic.
  • Z Solid/Wireframe.
  • A Sel·lecciona / dessel·lecciona tot.
  • F5 Per entrar a la pestanya de "Shading".
  • F12 Per a renderitzar.
  • SHIFT Seleccionar més d'un objecte.
  • CONTROL + P crear relació pare-fill (el primer sel·leccionat és el fill).
  • CONTROL + D duplicar objectes sel·leccionats.
  • N per obrir la pantalla de propietats d'un objecte.
Imatges

1 comentari:

  1. Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina